Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2016-03-20 |
タイトル |
|
|
タイトル |
音楽の授業は子どもたちのストレスを下げる |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題 |
共感性, Empathy, 音楽の授業, Music class, コルチゾル, Cortisol, ETYP:教育関連論文 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
服部, 安里
豊島, 久美子
福井, 一
|
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
ハットリ, アンリ |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
トヨシマ, クミコ |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
フクイ, ハジメ |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Hattori, Anri |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Toyoshima, Kumiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Fukui, Hajime |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This study has researched on psychological and steroid hormonal effect upon junior-high school students through school music lesson: 1. Music listening, 2. Choir singing. The result showed a significant decrease in cortisol. The study also had conducted a survey about participants' musical preference and their stress level (STAIC – II), which resulted that higher the stress level, more musical activity was willingly conducted. These outcomes suggest that school music lessons can lessen students' stresses and frustrations. Although in developed countries such as Japan, the raison d' être of school music lessons has been questioned recently, the result of this research has shown a new perspective where music lesson can be used as a stress management. |
書誌情報 |
ja : 奈良教育大学紀要. 人文・社会科学
巻 64,
号 1,
p. 131-136,
発行日 2015-11-30
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
05472393 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00181081 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Music class lower students' stress level |
出版者 |
|
|
出版者 |
奈良教育大学 |