ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 100. 学内刊行物 (紀要、研究報告)
  2. 101-3. 奈良教育大学紀要 (人文・社会科学, 自然科学)
  3. 第58巻 第1号 人文・社会科学 (2009)

算数作文による児童の学習評価と指導改善の実践的研究

http://hdl.handle.net/10105/1920
http://hdl.handle.net/10105/1920
06f9a0eb-a996-45ff-bde1-f807027ed8dc
名前 / ファイル ライセンス アクション
重松本文107-120.pdf 重松本文107-120.pdf (1.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2010-05-21
タイトル
タイトル 算数作文による児童の学習評価と指導改善の実践的研究
言語
言語 jpn
キーワード
主題 Evaluation to improvement of teaching, Students' writing, Elementary School Mathematics, 学習評価からの指導改善, 算数作文, 算数
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 重松, 敬一

× 重松, 敬一

重松, 敬一

Search repository
吉田, 明史

× 吉田, 明史

吉田, 明史

Search repository
勝美, 芳雄

× 勝美, 芳雄

勝美, 芳雄

Search repository
河口, 敬之

× 河口, 敬之

河口, 敬之

Search repository
著者(ヨミ)
姓名 シゲマツ, ケイイチ
著者(ヨミ)
姓名 ヨシダ, アケシ
著者(ヨミ)
姓名 カツミ, ヨシオ
著者(ヨミ)
姓名 カワグチ, ケイシ
著者別名
姓名 SHIGEMATSU, Keiichi
著者別名
姓名 YOSHIDA, Akeshi
著者別名
姓名 KATSUMI, Yoshio
著者別名
姓名 KAWAGUCHI, Keishi
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this paper, the methods on how to improve the teaching and learning processes of elementary school mathematics is analyzed by using students' writings at the end of the class. This is because the improvement of teachers' teaching is often based on their experiences. Basically, students' writings are usually about their cognitive results, affective and metacognitive knowledges. Thus, teachers improve their teaching processes based on these students' writings. In the analysis of the lesson on 6th grade 'Volume', we pay attention to a sampling child A's writing. By using child A's writing found on a 6th grade lesson about 'Volume', the following arranged features were found out: Students 1. connect the present lesson to the previously learned content; 2. have questions about the lesson; 3. devise the method of problem solving; 4. pay attention to other students' ideas; 5. notice that a progressive idea exist; 6. become conscious of their own learning style. If these six features are correctly evaluated based on students' writings, teaching improvement will be greatly enhanced and will be made clear that this not merely an experience but also an objective clue. Lastly, it is possible to verify teaching improvement through the students common evaluation result. In conclusion it can be said that the processes of consideration of teaching methods is important for the improvement of teaching.
書誌情報 奈良教育大学紀要. 人文・社会科学

巻 58, 号 1, p. 107-120, 発行日 2009-11-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 05472393
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00181081
著者版フラグ
出版タイプ VoR
その他のタイトル
その他のタイトル Practical Research on Teaching and Learning Elementary School Mathematics Through Students' Writing
出版者
出版者 奈良教育大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:19:22.993888
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3