WEKO3
アイテム
教員養成大学における防災教育の効果的な学習方法 -防災教育に関するアンケート調査と「学生防災会議」の企画・運営からの一考察 -
http://hdl.handle.net/10105/00013197
http://hdl.handle.net/10105/000131979c3fc1d5-8c9b-47aa-992d-adf6d78ee951
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-04-09 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 教員養成大学における防災教育の効果的な学習方法 -防災教育に関するアンケート調査と「学生防災会議」の企画・運営からの一考察 - | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Effective learning method of disaster prevention education at teacher’s training university -A consideration from questionnaire survey on disaster prevention education, and from | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 教員養成大学, 防災教育, 学習方法, 学生防災会議, 学校防災 teacher’s training university, disaster prevention education, learning method, student disaster prevention meeting, school disaster prevention |
|||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
香川, 栞理
× 香川, 栞理
× 立松, 麻衣子
× 石田, 正樹
|
|||||||||||
著者別名 | ||||||||||||
姓名 | Kagawa, Siori | |||||||||||
著者別名 | ||||||||||||
姓名 | Tatematsu, Maiko | |||||||||||
著者別名 | ||||||||||||
姓名 | Ishida, Masaki | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究では、奈良教育大学の学生の防災教育に関するアンケート調査と、「学生防災会議」の企画・運営によって、教員を目指す学生が防災教育の担い手になる自信をもてるような効果的な学習方法について検討した。アンケート調査の分析結果によれば、ほとんどの学生は防災教育の指導に自信がなく、大学教育でもっと学びたいと思っているが、奈良教育大学の防災科目は不十分であることを示していた。「学生防災会議」では、出席率と防災教育の担い手になる自信の自己評価には相関があり、防災教育関連科目の必修化が必要であることを示していた。また、「学生防災会議」では、教員養成大学における防災教育の効果的な学習方法を検討し、次のように提案する。すなわち、1) 防災知識のレベルに応じた学習、2) 災害時を想定できる学習、3) 異なる分野に属する学生によるグループ学習、4) 学校現場での実践的な防災教育実習、である。防災教育の担い手になる自信につながる学習を積んだ学生は、今後、学校防災を担う重要な資源となるであろう。 In the present study, we conducted a questionnaire survey concerning disaster prevention education to the student of Nara University of Education. And we conducted the planning and operation in an organization termed ‘Student Disaster Prevention Meeting’ to investigate an effective learning method that the student aiming for a teacher can be confident as a leader of disaster prevention education. According to the analysis results of a questionnaire survey, most students do not have the confidence to teach disaster prevention education, and want to learn it more in university education, however the classes of disaster prevention held at Nara University of Education are insufficient.‘Student Disaster Prevention Meeting’ suggested correlation between the percentage of attendance and own value of the confident as a leader of disasters prevention education. This suggested disaster prevention education as a compulsory subject is needed. Based on the results, the meeting examined a learning method of effective disaster prevention education for teacher’s training university. We propose following learning method for student disaster prevention education; 1) learning according to the level of disaster prevention knowledge, 2) learning that assumes disaster, 3) group learning consisting of students belonging to different disciplines, 4) practical training of disaster prevention education at school. The students who accumulate learning to get the confidence as a leader would be the important resources for carrying school disaster prevention in future. |
|||||||||||
書誌情報 |
奈良教育大学自然環境教育センター紀要 en : Bulletin of Center for Natural Enovironment Education, Nara University of Education 巻 20, p. 11-23, 発行日 2019-03 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 21887187 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11996234 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 奈良教育大学自然環境教育センター |