@article{oai:nara-edu.repo.nii.ac.jp:00013325, author = {SATO, Rintaro}, issue = {1}, journal = {奈良教育大学紀要. 人文・社会科学, Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science}, month = {Nov}, note = {In this increasingly globalized world, the need for English is growing in Japan, too. However, learning English is by no means an easy task for Japanese EFL learners, who have no natural exposure to and need for real life communication in English. Thus, Japanese EFL learners may need to exert determined efforts to learn English. In this exploratory essay, the author focuses on "growth mindset", the belief that language abilities can be improved through efforts. After showing survey results on mindsets, the author introduces an approach that can help cultivate a growth mindset in Japanese EFL learners., 日本人英語学習者のマインドセットを向上させる提示-練習-使用(PPP)を基盤とする指導法 【日本語要旨】益々グローバル化していく社会において英語の必要性と重要性は高まっている。日本人学習者は英語でしっかりとコミュニケーションできるように教育されなければいけない。しかしながら,英語を学ぶことは,日常的に英語に接することがなく,使用する必要のない日本人学習者にとって非常に難しいことである。日本語と英語が大きく違った言語であるということにも注目しなければいけない。本稿において筆者は,英語能力は努力により伸長するという信念である成長的マインドセットに焦点を当てる。実際にアンケート調査を行った結果,英語をより真剣に学んでいると考えられる学習者はそうでない学習者より成長的マインドセットの程度が高いという結果も得た。本稿では成長的マインドセットについて概観した後,それに基づき,成長的マインドセットを向上させうるアプローチについての提案を行った。具体的には,明示的な説明と,自らの向上を実感できる練習活動,さらに成功体験を重ねながらの実際のコミュニケーション活動という流れである。}, pages = {195--202}, title = {Cultivating a Growth Mindset in Japanese EFL Learners with a Presentation-Practice-Production-Based Approach}, volume = {68}, year = {2019} }