Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2016-12-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
教育実習における学生の授業的知識の変容を捉える手法の開発-TPACKの変容に焦点化して- |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題 |
技術と関わる教育学的内容知識, Technological Pedagogical Content Knowledge, マインドマップ, MindMap, 教育実習, Teaching Practice, 情報コミュニケーション技術, ICT, 理科教育, Science Education, ETYP:教育関連論文 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
佐竹, 靖
小柳, 和喜雄
松川, 利広
市橋, 由彬
山本, 浩大
竹村, 景生
|
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
サタケ, ヤスシ |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
オヤナギ, ワキオ |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
マツカワ, トシヒロ |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
イチハシ, ヨシアキ |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
ヤマモト, コウダイ |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
タケムラ, カゲキ |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SATAKE, Yasushi |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
OYANAGI, Wakio |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MATUKAWA, Toshihiro |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
ICHIHASHI, Yoshiaki |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
YAMAMOTO, Koudai |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
TAKEMURA, Kageki |
|
|
言語 |
en |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
It has been thought that “Pedagogical Content Knowledge (PCK)” is important to improve teaching skills. However, recently, teachers are required to improve students learning skills through ICT. Thus, teachers are also required for enhancement of “Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK)”. Therefore, it is believed that it is necessary for preservice teacher students to get opportunities to learn TPACK in the period of the teacher training. This study explored the way for analyzing changes of TPACK of preservice teacher students during Practicum by using MindMap. And this study aimed at expressing clearly the terms and environment which would benefit having TPACK in the guidance programs for preservice teacher students. This finding showed that composition elements of TPACK of preservice teacher students in Practicum have been changed as a result of MindMap analysis. |
書誌情報 |
ja : 次世代教員養成センター研究紀要
巻 2,
p. 177-185,
発行日 2016-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
21893039 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12746196 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
A Development on Assessment Method of Identifying Transformation of Preservice Teacher’s Practical Knowledge in Practicum -Focus on Technological Pedagogical Content Knowledge- |
出版者 |
|
|
出版者 |
奈良教育大学次世代教員養成センター |
|
言語 |
ja |