ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 100. 学内刊行物 (紀要、研究報告)
  2. 101-3. 奈良教育大学紀要 (人文・社会科学, 自然科学)
  3. 第58巻 第1号 人文・社会科学 (2009)

学校体育における武道教育を問い直す -「伝統的な行動の仕方」を中核的学習内容とした剣道の実践から-

http://hdl.handle.net/10105/1854
http://hdl.handle.net/10105/1854
6130ac7e-1391-414a-ba89-6fdc5a1152aa
名前 / ファイル ライセンス アクション
中井本文127-137.pdf 中井本文127-137.pdf (778.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2010-12-07
タイトル
タイトル 学校体育における武道教育を問い直す -「伝統的な行動の仕方」を中核的学習内容とした剣道の実践から-
言語
言語 jpn
キーワード
主題 The way of traditional behavior, BUDO education, learning products, The spirits of BUDO, develop the practice in the lower secondary physical education, 伝統的な行動の仕方, 武道教育, 学習成果, 武道の精神, 中学校体育実践開発
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 中井, 隆司

× 中井, 隆司

中井, 隆司

Search repository
岡本, 温子

× 岡本, 温子

岡本, 温子

Search repository
有馬, 一彦

× 有馬, 一彦

有馬, 一彦

Search repository
佐藤, 朗

× 佐藤, 朗

佐藤, 朗

Search repository
著者(ヨミ)
姓名 ナカイ, タカシ
著者(ヨミ)
姓名 オカモト, アツコ
著者(ヨミ)
姓名 アリマ, カズヒコ
著者(ヨミ)
姓名 サトウ, アキラ
著者別名
姓名 NAKAI, Takashi
著者別名
姓名 OKAMOTO, Atsuko
著者別名
姓名 ARIMA, Kazuhiko
著者別名
姓名 SATO, Akira
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to develop the program for learning the way of traditional behavior in KENDO for the 2nd grade in the lower secondary physical education classes, and verify the products in this program. This program was developed for learning the way of traditional behavior based on the spirits of BUDO that is the etiquette, the mind of the consideration, the mutual prosperity, the self-restraint, the gratitude. In this teaching unit, the learning process and the products were measured in terms of physical education class evaluation by the attitude measurement, the learning notes written by the students and student learning behavior. For analyzing the student learning process and the products, four students were selected by the physical education class evaluation. The main findings were as follows: 1) This teaching unit got a high physical education class evaluation by the attitude measurement and the students could understand the way of traditional behavior based on the spirits of BUDO by analyzing the learning notes. 2) However, it was explained that only the etiquette, the mutual prosperity and the self-restraint of the way of traditional behavior based on the spirits of BUDO could show as the behavior by analyzing the student learning behavior of the selected students. 3) These results suggest that this teaching unit has the ability for learning the way of traditional behavior based on the spirits of BUDO.
書誌情報 奈良教育大学紀要. 人文・社会科学

巻 58, 号 1, p. 127-137, 発行日 2009-11-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 05472393
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00181081
著者版フラグ
出版タイプ VoR
その他のタイトル
その他のタイトル Reflections on the Significance of the BUDO education through the KENDO practice in the lower secondary physical education
出版者
出版者 奈良教育大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:19:20.429890
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3