ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 100. 学内刊行物 (紀要、研究報告)
  2. 101-3. 奈良教育大学紀要 (人文・社会科学, 自然科学)
  3. 第65巻 第1号 人文・社会科学 (2016)

抽象絵画をめぐる俯瞰的思考を通した美術理解─中学校美術科学習における言語活動等に着目して─

http://hdl.handle.net/10105/11039
http://hdl.handle.net/10105/11039
7b8eeb1d-72e6-48ac-b75d-ced4e60d72cd
名前 / ファイル ライセンス アクション
NUE65_1_103-111.pdf NUE65_1_103-111.pdf (4.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-23
タイトル
タイトル 抽象絵画をめぐる俯瞰的思考を通した美術理解─中学校美術科学習における言語活動等に着目して─
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題 美術理解, Fine Art Understanding, 俯瞰的思考, Comprehensive Thinking, 言語活動等, Language Activities, ETYP:教育関連論文
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 竹内, 晋平

× 竹内, 晋平

竹内, 晋平

Search repository
長友, 紀子

× 長友, 紀子

長友, 紀子

Search repository
著者(ヨミ)
姓名 タケウチ, シンペイ
著者(ヨミ)
姓名 ナガトモ, ノリコ
著者別名
姓名 Takeuchi, Shimpei
著者別名
姓名 Nagatomo, Noriko
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Recently, many kinds of teaching methods have been developed for art appreciation. However, it appears that in many educational situations the learning objectives of art appreciation are not clarified. This study aims to clarify the effect of language activities on students’ understanding of fine art in junior high school. In the experimental lesson, students undertook an appreciation of an abstract painting. At the start of the lesson, some students considered the abstract painting to be a reproduction of actual scenery. However, through the activity of drawing the abstract painting as a visual or physical expression, students experienced comprehensive thinking about abstract expression. In addition, they realized that the abstract painting was not a reproduction of actual scenery. Moreover, through descriptions of their own thoughts, students were able to form an understanding of abstract painting.Through the above discussion, we conclude that language activities are effective in assisting students to understand fine art in art appreciation lessons.
書誌情報 ja : 奈良教育大学紀要. 人文・社会科学

巻 65, 号 1, p. 103-111, 発行日 2016-11-30
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 05472393
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00181081
著者版フラグ
出版タイプ VoR
その他のタイトル
その他のタイトル Effects of Comprehensive Thinking about Abstract Painting on Fine Art Understanding : Language Activities in Junior High School Art Education
出版者
出版者 奈良教育大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:48:20.339653
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3