WEKO3
アイテム
抽象絵画をめぐる俯瞰的思考を通した美術理解─中学校美術科学習における言語活動等に着目して─
http://hdl.handle.net/10105/11039
http://hdl.handle.net/10105/110397b8eeb1d-72e6-48ac-b75d-ced4e60d72cd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
NUE65_1_103-111.pdf (4.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 抽象絵画をめぐる俯瞰的思考を通した美術理解─中学校美術科学習における言語活動等に着目して─ | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 美術理解 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Fine Art Understanding | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 俯瞰的思考 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Comprehensive Thinking | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 言語活動等 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Language Activities | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
竹内, 晋平
× 竹内, 晋平× 長友, 紀子 |
|||||
著者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 47398 | |||||
姓名 | タケウチ, シンペイ | |||||
著者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 47399 | |||||
姓名 | ナガトモ, ノリコ | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 47400 | |||||
姓名 | Takeuchi, Shimpei | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 47401 | |||||
姓名 | Nagatomo, Noriko | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Recently, many kinds of teaching methods have been developed for art appreciation. However, it appears that in many educational situations the learning objectives of art appreciation are not clarified. This study aims to clarify the effect of language activities on students’ understanding of fine art in junior high school. In the experimental lesson, students undertook an appreciation of an abstract painting. At the start of the lesson, some students considered the abstract painting to be a reproduction of actual scenery. However, through the activity of drawing the abstract painting as a visual or physical expression, students experienced comprehensive thinking about abstract expression. In addition, they realized that the abstract painting was not a reproduction of actual scenery. Moreover, through descriptions of their own thoughts, students were able to form an understanding of abstract painting.Through the above discussion, we conclude that language activities are effective in assisting students to understand fine art in art appreciation lessons. | |||||
書誌情報 |
ja : 奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 巻 65, 号 1, p. 103-111, 発行日 2016-11-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 05472393 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00181081 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Effects of Comprehensive Thinking about Abstract Painting on Fine Art Understanding : Language Activities in Junior High School Art Education | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 奈良教育大学 |