ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 100. 学内刊行物 (紀要、研究報告)
  2. 101-3. 奈良教育大学紀要 (人文・社会科学, 自然科学)
  3. 第61巻 第1号 人文・社会科学 (2012)

上原專祿「主体性形成」論における認識深化の方法論理 -固有の「リアリズム」を醸成する認識の動態性-

http://hdl.handle.net/10105/9034
http://hdl.handle.net/10105/9034
98ec23e5-affa-4237-a565-38338b55506c
名前 / ファイル ライセンス アクション
NUE61_1_13-26.pdf NUE61_1_13-26.pdf (480.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-12-19
タイトル
タイトル 上原專祿「主体性形成」論における認識深化の方法論理 -固有の「リアリズム」を醸成する認識の動態性-
言語
言語 jpn
キーワード
主題 主体性形成, 認識深化, 認識の動態性, 上原專祿, subject-formation, deepening learner's recognition, dynamic recognition, UEHARA Senroku
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 片岡, 弘勝

× 片岡, 弘勝

片岡, 弘勝

Search repository
著者(ヨミ)
姓名 カタオカ, ヒロカツ
著者別名
姓名 KATAOKA, Hirokatsu
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this article is to clarify the methodology for deepening learner's recognition of UEHARA Senroku's theory on subject-formation focussing on the dynamic recognition oriented for brewing his own realism. The pivot of UEHARA's recognition method is "Shishin" (historical mind) that checks the European "modernity" and "rationality" relatively. This study proposed a schme about the structure of the European rational mind that was grasped by UEHARA. This schme is that the European rationality is made on the base of consent on the existence of something ("etwas" ) cannot be divided by the rationalism and the volition for vitalizing such something ("etwas" ). However UEHARA checked this European schme relatively. His "Shishin" mind attached importance to not only the chaos of the something ("etwas" ) that cannot be understood by the intellect at a single stroke, but also the chaos of the something ("etwas" ) that cannot be described by the present academic method, namely the infinite possibility of the human being. He imaged the brewing reality and actuality of recognition, that is from above mentioned chaos to the mature of recognition, through trial and error of works, labor, thinking, learning and so on. Moreover UEHARA proposed a strong dynamic "turn and return" between thoroughly investigating learner's own situation and thoroughly investigating the reality of the naure, society and history. He imaged that the learner can check unreliable factors of the religious emotion and conventional informations, and can make reliable wisdom and ability, through this strong dynamic "turn and return". Therefore this study proposed UEHARA's schme that recognition for Japanese subject-formation is made on the base of consent on the existence of above mentioned something ("etwas" ) and the volition for investigating and vitalizing such something ("etwas" ).
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、日本学術振興会2010~2011年度科学研究費補助金を受けて行った研究(基盤研究(C)「主体的課題化学習における『個志向と集団志向の緊張力学』に関する理論的実証的研究」(2010~2012年度・課題番号22530860・研究代表者=片岡弘勝)の成果の一部である。
書誌情報 奈良教育大学紀要. 人文・社会科学

巻 61, 号 1, p. 13-26, 発行日 2012-11-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 05472393
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00181081
著者版フラグ
出版タイプ VoR
その他のタイトル
その他のタイトル The Methodology for Deepening Learner's Recognition of UEHARA Senroku's Theory on Subject-formation : Focussing on the Dynamic Recognition Oriented for Brewing His Own Realism
出版者
出版者 奈良教育大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:32:21.463020
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3